Serveringsbevilling Skjenketillatelse | |
|
Generelt |
Alternativt navn | Skjenketillatelse |
|
Beskrivelse |
Serveringsbevilling er en tillatelse til å servere mat og/eller drikke på et serveringssted og er noe du må ha før du kan åpne et serveringssted.
Når du har fått serveringsbevilling, vil den vare fram til et eventuelt eierskifte, men du må starte opp serveringsstedet innen ett år etter at du fikk serveringsbevilling.
|
|
Kriterier/vilkår |
Daglig leder for serveringsstedet må bestå en etablererprøve for å dokumentere nødvendige kunnskaper om økonomistyring og lovgivning.
Bevillingssøker, daglig leder og personer som har vesentlig innflytelse på virksomheten må ha utvist uklanderlig vandel.
Søkeren må ha godkjenning fra blant annet de kommunale bygningsmyndighetene for å kunne drive serveringsvirksomhet i en bygning. Det må for eksempel foreligge godkjent bruksendring hvis bygningen er regulert til andre formål, og krav til parkeringsplasser må være oppfylt.
|
|
Samarbeidspartnere |
-
Lensmann/politi
-
Skatte- og avgiftsmyndighetene
-
Tollmyndighetene
-
Mattilsynet
-
Arbeidstilsynet
|
|
Praktiske opplysninger |
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten |
Du kan kontakte kommunen for å få veiledning. Søknaden skal være skriftlig og inneholde følgende opplysninger:
-
Navn og adresse på den som skal drive serveringsstedet. Hvis serveringsstedet drives av en juridisk person, skal det også gis opplysninger om organisasjonsnummer og eiersammensetning
-
Angivelse av stedet hvor serveringsstedet skal drives
-
Navn og adresse på daglig leder
-
Dokumentasjon av faglige kvalifikasjoner
-
Skatteattest for den som skal drive serveringsstedet
|
|
Vedlegg |
-
Dokumentasjon på at etablererprøven er bestått
-
Firmaattest og utskrifter fra Brønnøysundregisteret
I tillegg kan kommunen, når den finner det påkrevet, kreve fremlagt
-
leiekontrakt
-
finansieringsplan
-
driftsbudsjett
-
likviditetsbudsjett
|
|
Saksbehandlingstid |
Snarest mulig og senest innen 60 dager.
|
|
Klagemulighet |
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
|
|
Kontaktinformasjon |
Kontaktpersoner |
|
Ansvarlig avdeling |
Navn | Helse og omsorg | Leder | Randi Standerholsen | Telefon | 62978100 | Telefaks | 62978101 | E-post | postmottak@nord-odal.kommune.no | Postadresse | Herredsvegen 2, 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2, Sagstua | Åpningstid | 08.00-15.30 (08.00-15.00 i perioden fra 01.06. til 31.08.) |
|
Kontakt-enhet |
Navn | Servicekontoret | Leder | Kari Brunæs | Telefon | 62978100 | Telefaks | 62978181 | E-post | postmottak@nord-odal.kommune.no | Postadresse | 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2 | Åpningstid | 0800-1530
(0800-1500 i perioden 01.06.-31.08.) |
|
Andre opplysninger |
Dato oppdatert | 12.01.2016 10:13 |
|
Organisasjonsnr. | 964950768 |
|
|