Sammenføyning av matrikkelenheter (eiendommer) | |
|
Generelt |
Beskrivelse |
Eier du to eller flere matrikkelenheter (eiendommer) i samme kommune, kan du kreve å få dem sammenslått til én eiendom med ett gårds- og bruksnummer. Fester du to festegrunner (med hvert sitt festenummer) på samme bruksnummer, kan du kreve å få dem sammenslått til ett festenummer. Se nedenfor hvilke vilkår som må være oppfylt.
|
|
Målgruppe |
Personer som er hjemmelshavere (har grunnbokshjemmel) til mer enn én eiendom eller mer enn én festegrunn
|
|
Kriterier/vilkår |
-
Eiendommene må ligge i samme kommune. Vanligvis vil eiendommene grense opp til hverandre og utgjøre et sammenhengende hele, men det er også adgang til for eksempel å slå sammen to eiendommer som ligger på hver sin side av en vei
-
Det må foreligge en attest fra kommunen. Hvis en sammenslåing kan føre til forhold som er i strid med reguleringsplanen, kan kommunen nekte å utstede attest
-
Sammenslåing kan ikke gjennomføres hvis den fører til prioritetskollisjon mellom panthavere
-
Sammenslåing av festegrunn kan bare skje hvis festekontraktene er likelydende og festegrunnene ligger på samme grunneiendom
|
|
Regelverk |
Gjeldende lov og regelverk |
Se
Matrikkellova § 18 Samanslåing av eksisterande matrikkeleiningar
Matrikkelforskriften Kapittel 10 Sammenslåing |
|
Lover |
|
Forskrifter |
|
Praktiske opplysninger |
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten |
Sammenslåing kan ikke gjennomføres hvis dette medfører prioritetskollisjon mellom panthavere. Det er hjemmelshaverens ansvar å bringe dette i orden. Ta eventuelt kontakt med Tinglysingen hos Kartverket, tlf. 32 11 88 00, hvis du ikke har oversikt over dette. Kravet om sammenslåing sender du til kommunen.
|
|
|
|
Vedlegg |
Attest fra kommunen
|
|
Klagemulighet |
Du kan klage hvis kommunen avviser sammenslåingen. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge. |
|
Kontaktinformasjon |
Kontaktpersoner |
|
Ansvarlig avdeling |
Navn | Eiendom og samfunn | Leder | Ellisiv Hovig | Telefon | 62978100 | Telefaks | 62978101 | E-post | postmottak@nord-odal.kommune.no | Postadresse | 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2 | Åpningstid | 08.00-15.30
(08.00-15.00 i perioden 01.06.-31.08.) |
|
Andre opplysninger |
Dato oppdatert | 12.01.2016 10:13 |
|
Organisasjonsnr. | 964950768 |
|
|