Reguleringsplan - rett til å fremme forslag | |
|
Generelt |
Beskrivelse |
Hvis du ønsker å utvikle et område eller en eiendom, og kommunen ikke allerede har en plan for det området, har du rett til å fremme ditt eget forslag om regulering. Det kalles en detaljregulering og må være utarbeidet av fagkyndige. Planen gir grunnlag for å avklare hvilke byggetiltak som kan gjennomføres i planområdet. Større byggetiltak kan i hovedsak ikke gjennomføres uten reguleringsplan.
|
|
Målgruppe |
Private, tiltakshavere, organisasjoner og andre myndigheter. |
|
Kriterier/vilkår |
En reguleringsplan som fremmes av private må være utarbeidet av fagkyndige.
|
|
Pris for tjenesten |
Kommunen kan kreve gebyr for private planforslag. Men kommunen har en frist på seg for behandling av forslaget. Fristen er på 12 uker. Kommunen må tilbakebetale deler av gebyret ved lengre saksbehandlingstid enn 12 uker.
|
|
|
Regelverk |
Gjeldende lov og regelverk |
Dette er en lovpålagt tjeneste. Se spesielt
plan- og bygningsloven §§ 4-1, 4-2, 4-3, 5-1, 12-8, 12-9, 12-10 og 12-11
forskrift om behandling av private forslag til detaljregulering etter pbl. |
|
Lover |
|
Forskrifter |
|
Retningslinjer |
|
Praktiske opplysninger |
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten |
En reguleringsplanprosess består av disse hovedtrinnene:
-
Sende planinitiativet til kommunen sammen med forespørsel om oppstartsmøte.
-
Kunngjøre i avis e.l. om at planarbeidet startes.
-
Kommunen holder oppstartsmøte.
-
Periode med eventuelle konsekvensutredninger, risikoanalyser og høringer.
-
Endelig planforslag sendes til kommunen.
-
Kommunen behandler planforslaget og fatter vedtak innen 12 uker fra de mottok det.
|
|
Saksbehandlingstid |
Kommunen skal behandle forslaget innen 12 uker. Fristen begynner å løpe når kommunen har mottatt forslaget. Dersom planen ikke oppfyller alle kravene, og kommunen må etterspørre mer informasjon, avbrytes fristen, og fortsetter igjen når kommunen har fått den etterspurte informasjonen. |
|
Klagemulighet |
Hvis kommunen stopper planforslaget i oppstartsfasen, kan du kreve behandling av forslaget i kommunestyret.
Hvis kommunen avslår det endelige forslaget i vedtak, og du mener at det er ubegrunnet, kan du kreve behandling av forslaget i kommunestyret. |
|
Kontaktinformasjon |
Kontaktpersoner |
|
Ansvarlig avdeling |
Navn | Eiendom og samfunn | Leder | Ellisiv Hovig | Telefon | 62978100 | Telefaks | 62978101 | E-post | postmottak@nord-odal.kommune.no | Postadresse | 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2 | Åpningstid | 08.00-15.30
(08.00-15.00 i perioden 01.06.-31.08.) |
|
Andre opplysninger |
Dato oppdatert | 12.01.2016 10:13 |
|
Organisasjonsnr. | 964950768 |
|
|