Salgsbevilling alkohol | |
|
Generelt |
Beskrivelse |
Salgsbevilling er en tillatelse til å selge alkohol fra butikk. Du kan få bevilling for fire år om gangen.
Innenfor en bevillingsperiode kan det skje endringer i driften eller administrasjonen av virksomheten din. Slike endringer må meldes til kommunen, da det kan bety at du trenger en ny bevilling.
Ved eierskifte må det søkes ny bevilling så snart som mulig og senest innen 30 dager etter overdragelsen.
|
|
Kriterier/vilkår |
Hvem kan søke?
Du må være en virksomhet som skal drive salg av alkoholholdig drikk som skal drikkes utenfor salgsstedet. Bensinstasjon eller kiosk kan ikke få salgsbevilling.
Hva slags alkohol gjelder bevillingen?
Salgsbevillingen gjelder alkoholholdig drikk gruppe 1, det vil si drikk som inneholder over 2,5 og høyst 4,7 volumprosent alkohol.
Krav til deg som søker
Både bevillingshaver og andre som har vesentlig innflytelse på virksomheten må vise til uklanderlig vandel når det kommer til alkoholloven, annet lovverk som har sammenheng med alkohollovens formål, samt skatte-, avgifts- og regnskapslovgivningen.
For hver bevilling skal det utpekes en styrer og en stedfortreder. Begge disse må være over 20 år og ha bestått kunnskapsprøven.
Bare personer som har et daglig ansvar for salget kan oppnevnes som styrer. En styrer har som oppgave å se til at salget av alkoholholdig drikke skjer i henhold til regelverket. Styreren og stedfortrederen skal være kontrollmyndighetens kontaktpersoner.
|
|
Regelverk |
Gjeldende lov og regelverk |
Se spesielt
Alkoholloven §§ 1-3, 1-6, 1-7, 1-7a, 1-7b og 1-7c. |
|
Lover |
|
Forskrifter |
|
Retningslinjer |
|
Praktiske opplysninger |
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten |
Du søker på søknadsskjema fra kommunen. Du kan kontakte kommunen for hjelp til å søke.
|
|
Vedlegg |
-
Plantegninger over lokalets areal og funksjoner
-
Dokumentasjon på bestått kunnskapsprøve i alkoholloven
-
Firmaattest fra Brønnøysundregistrene
-
Eventuell skatteattest
|
|
Saksbehandlingstid |
Behandlingstiden i kommunen beregnes til cirka tre måneder.
|
|
Klagemulighet |
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
|
|
Kontaktinformasjon |
Kontaktpersoner |
|
Ansvarlig avdeling |
Navn | Helse og omsorg | Leder | Randi Standerholsen | Telefon | 62978100 | Telefaks | 62978101 | E-post | postmottak@nord-odal.kommune.no | Postadresse | Herredsvegen 2, 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2, Sagstua | Åpningstid | 08.00-15.30 (08.00-15.00 i perioden fra 01.06. til 31.08.) |
|
Kontakt-enhet |
Navn | Servicekontoret | Leder | Kari Brunæs | Telefon | 62978100 | Telefaks | 62978181 | E-post | postmottak@nord-odal.kommune.no | Postadresse | 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2 | Åpningstid | 0800-1530
(0800-1500 i perioden 01.06.-31.08.) |
|
Andre opplysninger |
Dato oppdatert | 12.01.2016 10:13 |
|
Organisasjonsnr. | 964950768 |
|
|