Skjenkebevilling - ambulerende / for en enkelt anledning | |
|
Generelt |
Beskrivelse |
Ønsker du å servere alkoholholdig drikk i forbindelse med sluttet selskap eller ved en bestemt begivenhet, må du søke kommunen om skjenkebevilling.
Bevilling kreves normalt ikke ved rent private arrangement som bryllup, fødselsdagsselskap eller andre jubileer så lenge det ikke tas betalt for drikke. All servering av alkohol mot vederlag krever imidlertid bevilling.
For enkelte typer lokaler kan det likevel kreves bevilling, selvom det ikke tas betalt for drikke. Eksempler på slike lokaler er forsamlingslokaler, torg, parker og andre offentlige plasser.
|
|
Kriterier/vilkår |
All servering av alkoholholdig drikk mot en eller annen form for betaling krever bevilling. Ansvarlig skjenkestyrer må være fylt 20 år (legitimasjon kreves). Det er ikke krav om bestått kunnskapsprøve.
|
|
Regelverk |
Gjeldende lov og regelverk |
Se alkoholloven § 1-6 andre avsnitt, § 4-5 og § 8-9. |
|
Lover |
|
Forskrifter |
|
Retningslinjer |
|
Praktiske opplysninger |
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten |
Du må sende skriftlig søknad til bevillingsmyndigheten i god tid før arrangementet skal finne sted. Søknaden skal inneholde opplysninger om hva slags arrangement det er snakk om, hvem som er arrangør, hvor og når arrangementet skal være, antall deltakere og hvem som er ansvarlig skjenkebestyrer. Ansvarshavende må gjøre seg kjent med bestemmelsene i alkoholloven og med lokale retningslinjer.
|
|
|
Saksbehandlingstid |
Behandlingstiden vil variere og noen arrangementer krever lengre behandlingstid enn andre. Vær derfor ute i god tid og send søknad minst fire uker før arrangementet.
|
|
Klagemulighet |
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
|
|
Kontaktinformasjon |
Kontaktpersoner |
|
Ansvarlig avdeling |
Navn | Helse og omsorg | Leder | Randi Standerholsen | Telefon | 62978100 | Telefaks | 62978101 | E-post | postmottak@nord-odal.kommune.no | Postadresse | Herredsvegen 2, 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2, Sagstua | Åpningstid | 08.00-15.30 (08.00-15.00 i perioden fra 01.06. til 31.08.) |
|
Kontakt-enhet |
Navn | Servicekontoret | Leder | Kari Brunæs | Telefon | 62978100 | Telefaks | 62978181 | E-post | postmottak@nord-odal.kommune.no | Postadresse | 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2 | Åpningstid | 0800-1530
(0800-1500 i perioden 01.06.-31.08.) |
|
Andre opplysninger |
Dato oppdatert | 12.01.2016 10:13 |
|
Organisasjonsnr. | 964950768 |
|
|