Skjenkebevilling alkohol |   |
|
Generelt |
Fagområde |
|
Beskrivelse |
Personer eller virksomheter som ønsker å drive serveringssted som skjenker alkoholholdig drikk, må søke om skjenkebevilling. Skjenkebevilling gis for maksimum fire år om gangen. Endringer i bevillinger skjer ofte flere ganger i løpet av bevillingsperioden. Dette kan skje for eksempel ved skifte av styrer og stedfortreder for bevillingen, endringer i driftskonsept og endringer i eierforhold. Slike endringer skal meldes til bevillingsmyndigheten. Vesentlige endringer kan medføre krav om ny bevilling. Bevilling faller bort ved overdragelse av virksomheten. Virksomheten kan likevel fortsette på den tidligere bevillingen i inntil tre måneder. Forutsetningen er at bevillingsmyndigheten er underrettet om dette og at det søkes om ny bevilling så snart som mulig og senest innen 30 dager etter overdragelsen.
Bevillingen kan gjelde
-
alkoholholdig drikk (over 2,5 volumprosent alkohol) med høyst 4,7 volumprosent alkohol
-
alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent
-
all alkoholholdig drikk
|
|
Kriterier/vilkår |
Skjenkebevilling kan ikke gis alene, det må også foreligge en serveringsbevilling. Bevillingssøker og personer som har vesentlig innflytelse på virksomheten, må ha utvist uklanderlig vandel.
For hver bevilling skal det utpekes en styrer med stedfortreder knyttet til serveringsstedet. Styrer og stedfortreder må begge ha bestått kunnskapsprøven om alkoholloven. Begge personene må være over 20 år og arbeide i virksomheten. De må oppfylle kravene som settes i alkoholloven (og serveringsloven).
|
|
Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende | |
|
|
Regelverk |
Lover |
|
Forskrifter |
|
Retningslinjer |
|
Praktiske opplysninger |
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten |
Du må søke skriftlig. Du kan kontakte kommunen for å få veiledning.
|
|
Vedlegg |
-
Plantegninger over lokalets areal og funksjoner
-
Dokumentasjon på bestått kunnskapsprøve om alkoholloven
-
Dokumentasjon på bestått etablererprøve
-
Dokumentasjon på styrer/stedfortreders tilknytning til virksomheten
-
Firmaattest fra Brønnøysundregistrene
-
Eventuell skatteattest
|
|
Kontaktinformasjon |
Kontaktpersoner |
|
Ansvarlig avdeling |
Navn | Helse og omsorg | Leder | Randi Standerholsen | Telefon | 62978100 | Telefaks | 62978101 | E-post | postmottak@nord-odal.kommune.no | Postadresse | Herredsvegen 2, 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2, Sagstua | Åpningstid | 08.00-15.30 (08.00-15.00 i perioden fra 01.06. til 31.08.) |
|
Kontakt-enhet |
Navn | Servicekontoret | Leder | Kari Brunæs | Telefon | 62978100 | Telefaks | 62978181 | E-post | postmottak@nord-odal.kommune.no | Postadresse | 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2 | Åpningstid | 0800-1530
(0800-1500 i perioden 01.06.-31.08.) |
|
Andre opplysninger |
Dato oppdatert | 12.01.2016 10:13 |
|
Organisasjonsnr. | 964950768 |
|
|