Fritekstsøk

A til Å

Landbruket - erstatning etter offentlige pålegg og restriksjoner i plante- og husdyrproduksjon
Generelt

Beskrivelse

Erstatningsordningen skal sikre at landbruksforetak ikke lider tap fordi de får pålegg fra det offentlige som ledd i å oppnå trygg mat og miljøvennlig produksjon. Du kan få erstatning for

  • produksjonstap av planter og husdyr
  • saneringstiltak
  • tap i en pålagt oppholdsperiode
  • produksjonstap ved flytterestriksjoner på bier
  • nedfôringskostnader mv. som følge av radioaktivitet


Målgruppe

Virksomheter innen landbruket som

  • er registrert i Enhetsregisteret
  • er registrert som merverdigavgiftspliktige
  • kan levere årsoppgave som landbruksforetak
  • er husdyreier

Virksomheter som ikke faller inn under målgruppene ovenfor, kan likevel få utbetalt erstatning hvis de har hatt en omsetning på minst 20 000 kroner de siste tolv månedene før pålegget eller restriksjonen ble gitt.



Kriterier/vilkår
  • Virksomheten skal ikke ha forårsaket tapet forsettlig eller grovt uaktsomt
  • Virksomheten har oppfylt varslingsplikten
  • Virksomheten har gjennomført pålagte tiltak
  • Tapet kan ikke dekkes gjennom en allment tilgjengelig forsikringsordning eller på annen måte

Regelverk
Lover
Forvaltningsloven
Matloven
Forskrifter
Forskrift om erstatning etter offentlige pålegg
Praktiske opplysninger

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du søker om erstatning ved å fylle ut et skjema fra Landbruksdirektoratet.


Søknadskjema

Skjema LDIR-278 og SLF-279


Landbruksdirektoratet (forskjellige skjema)

Vedlegg
  • Kopi av offentlig pålegg eller restriksjon
  • Bekreftelse på at hele eller deler av pålegget eller restriksjonen er gjennomført
  • Dokumentasjon over tap 
  • Annen nødvendig dokumentasjon


Søknaden sendes til

Fylkesmannen



Saksbehandlingstid

Fylkesmannen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.



Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til Fylkesmannen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til Fylkesmannen. Opprettholder Fylkesmannen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statens landbruksforvaltning, som avgjør om klagen skal tas til følge.


Kontaktinformasjon

Kontaktpersoner
NavnE-postTelefon
Amblie, Finnfinn.kristian.amblie@nord-odal.kommune.no62978161

Ansvarlig avdeling
NavnEiendom og samfunn
LederEllisiv Hovig
Telefon62978100
Telefaks62978101
E-postpostmottak@nord-odal.kommune.no
Postadresse2120 Sagstua
BesøksadresseHerredsvegen 2
Åpningstid08.00-15.30 (08.00-15.00 i perioden 01.06.-31.08.)
Andre opplysninger

Dato oppdatert
12.01.2016 10:13

Organisasjonsnr.
964950768

Kommunenr.
0418
4.12.7 (2020-08-10 23:45:54 CEST)