Bygge- og aktivitetsforbud langs offentlig veg-dispensasjon | |
|
Generelt |
Fagområde |
Eiendom og samfunn | Eiendom og samfunn>Eiendom |
|
Beskrivelse |
Det er et allment bygge- og aktivitetsforbud på privat eiendom i et belte langs kommunal veg (byggegrenseavstand). Forbudet gjelder bygninger, men også hekker, busker, gjerder og annet som hindrer sikten. Kommunen behandler og godkjenner søknad om
-
dispensasjon fra veglovens alminnelige byggegrenser
-
dispensasjon fra byggegrenser fastsatt i kommuneplanens arealdel eller i reguleringsplan (kun mindre vesentlige endringer)
-
tillatelse til graving gjennom kommunal veg eller langs vegen
-
tillatelse til å strekke ledning over eller langs veg
Kommunen kan pålegge å fjerne vegetasjon på privat eiendom langs kommunal veg.
|
|
Målgruppe |
Grunneiere langs offentlig veg, entreprenører og byggebransje
|
|
Kriterier/vilkår |
Byggegrenseavstanden kan være fastsatt i kommuneplanens arealdel eller i reguleringsplanen. Er området ikke regulert eller planen ikke inneholder byggegrenser, gjelder veglovens avstandsbestemmelser. Hvis søknad om dispensasjon eller tillatelse også er fremmet i en byggesøknad, behandles den i byggesaken. Reglene om avstand fra veg varierer med hva slags innretning det gjelder. Avgjørende er:
-
Kravet til fri sikt og øvrige trafikksikkerhetsvurderinger
-
Behovet for å reservere en romslig kanal gjennom landskapet til forskjellige vegformål
|
|
|
|
Regelverk |
Gjeldende lov og regelverk |
Kommunen er vegmyndighet for kommunale veier. Se spesielt:
Vegloven §§ 29, 30, 31, 32 og 37.
|
|
Lover |
|
Praktiske opplysninger |
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten | |
|
|
|
|
|
Saksbehandlingstid |
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
|
|
Klagemulighet |
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til kommunens egen klagenemnd, som avgjør om klagen skal tas til følge.
|
|
Kontaktinformasjon |
Ansvarlig avdeling |
Navn | Eiendom og samfunn | Leder | Ellisiv Hovig | Telefon | 62978100 | Telefaks | 62978101 | E-post | postmottak@nord-odal.kommune.no | Postadresse | 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2 | Åpningstid | 08.00-15.30
(08.00-15.00 i perioden 01.06.-31.08.) |
|
Kontakt-enhet |
Navn | Eiendom og samfunn | Leder | Ellisiv Hovig | Telefon | 62978100 | Telefaks | 62978101 | E-post | postmottak@nord-odal.kommune.no | Postadresse | 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2 | Åpningstid | 08.00-15.30
(08.00-15.00 i perioden 01.06.-31.08.) |
|
Andre opplysninger |
Dato oppdatert | 05.02.2016 13:33 |
|
Organisasjonsnr. | 964950768 |
|
|