Ledsagerbevis for funksjonshemmede | |
|
Generelt |
Fagområde |
|
Beskrivelse |
Har du nedsatt funksjonsevne, kan du søke om å få utstedt et ledsagerbevis. Ledsagerbeviset gir den personen som ledsager deg fri eller rabattert adgang til en del kultur- og fritidsarrangement og til visse transportmidler. Beviset utstedes til deg.
|
|
Målgruppe |
Personer med sykdom eller nedsatt funksjonsevne, for eksempel:
-
Bevegelseshemming
-
Hørselshemming
-
Synshemming
-
Demens
-
Utviklingshemming
-
Allergier
-
Psykiske lidelser, hjertesykdomer, lungesykdommer.
|
|
Kriterier/vilkår |
Det foretas ingen økonomisk behovsprøving i forbindelse med søknaden. Ordningen er ikke avhengig av om du mottar trygdeytelser. Det er ingen nedre eller øvre aldersgrense.
Det er opp til den enkelte arrangør om de aksepterer ledsagerbevis.
|
|
Pris for tjenesten |
Ledsagerbevis er gratis.
|
|
|
Regelverk |
Gjeldende lov og regelverk |
Dette er ikke en lovpålagt tjeneste. |
|
Lover |
|
Praktiske opplysninger |
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten |
Du søker kommunen om å få ledsagerbevis. Kommunen vil gi deg et skriftlig vedtak uansett om du får innvilget ledsagerbevis eller ikke.
|
|
Søknaden sendes til | Ledsagerbevisene lages ved Nord-Odal arbeids- og opplæringssenter, Thv. Meyers Minde, Tiurvegen, 2120 Sagstua, tlf. 62 97 82 35 |
|
Klagemulighet |
Hvis du får avslag på søknad om ledsagerbevis, kan du klage på dette. Kommunen skal gi deg veiledning om hvordan du klager.
Klagen skal sendes til kommunen, som skal vurdere søknaden din på nytt.
|
|
Kontaktinformasjon |
Ansvarlig avdeling |
Navn | Helse og omsorg | Leder | Randi Standerholsen | Telefon | 62978100 | Telefaks | 62978101 | E-post | postmottak@nord-odal.kommune.no | Postadresse | Herredsvegen 2, 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2, Sagstua | Åpningstid | 08.00-15.30 (08.00-15.00 i perioden fra 01.06. til 31.08.) |
|
Kontakt-enhet |
|
Andre opplysninger |
Dato oppdatert | 12.01.2016 10:13 |
|
Organisasjonsnr. | 964950768 |
|
|