Rusmiddelmisbrukere - tiltak | |
|
Generelt |
Fagområde |
|
Beskrivelse |
Kommunen kan gi hjelp til å mestre utfordringer knyttet til rusmiddelbruk. De kan tilby tiltak som
-
behandlings- og rehabiliteringstjenester
-
praktisk bistand og opplæring
-
plass i institusjon
-
økonomisk stønad og arbeidsrettede tiltak
-
tilbud om midlertidig bolig
Du har for øvrig krav på de samme tjenestene etter helse- og omsorgstjenesteloven som alle andre.
NAV er ansvarlig for tjenesten i kommunen. |
|
Målgruppe |
Rusmiddelavhengige og deres familier.
|
|
Kriterier/vilkår |
Er du ikke motivert for et behandlingsopplegg med tanke på å bli rusfri på det aktuelle tidspunktet, skal kommunen kunne tilby deg andre støttetiltak.
|
|
Regelverk |
Gjeldende lov og regelverk |
Dette er en lovpålagt tjeneste. Se helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1. |
|
Lover |
|
Praktiske opplysninger |
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten |
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om denne tjenesten. Du har rett til å la nærmeste pårørende hjelpe deg med søknaden. Andre kan også hjelpe deg. Det kan for eksempel være en nabo. Men da må du gi en skriftlig fullmakt som vedlegges søknaden. Dersom du ønsker plass i behandlingsinstitusjon, kan fastlegen din hjelpe deg med å søke om dette.
|
|
Vedlegg |
Eventuell fullmakt.
|
|
Saksbehandlingstid |
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
|
|
Klagemulighet |
Er du misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
|
|
Kontaktinformasjon |
Ansvarlig avdeling |
Navn | Helse og omsorg | Leder | Randi Standerholsen | Telefon | 62978100 | Telefaks | 62978101 | E-post | postmottak@nord-odal.kommune.no | Postadresse | Herredsvegen 2, 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2, Sagstua | Åpningstid | 08.00-15.30 (08.00-15.00 i perioden fra 01.06. til 31.08.) |
|
Kontakt-enhet |
Navn | NAV | Leder | Soroush Golchin | Telefon | 55553333 | Postadresse | Herredsvegen 2, 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2, Sagstua | Åpningstid | 0900-1430 stengt onsdager |
|
Andre opplysninger |
Dato oppdatert | 12.01.2016 10:13 |
|
Organisasjonsnr. | 964950768 |
|
|