Landbruket - erstatning etter offentlige pålegg og restriksjoner i plante- og husdyrproduksjon | |
|
Generelt |
Beskrivelse |
Erstatningsordningen skal sikre at landbruksforetak ikke lider tap fordi de får pålegg fra det offentlige som ledd i å oppnå trygg mat og miljøvennlig produksjon. Du kan få erstatning for
-
produksjonstap av planter og husdyr
-
saneringstiltak
-
tap i en pålagt oppholdsperiode
-
produksjonstap ved flytterestriksjoner på bier
-
nedfôringskostnader mv. som følge av radioaktivitet
|
|
Målgruppe |
Virksomheter innen landbruket som
-
er registrert i Enhetsregisteret
-
er registrert som merverdigavgiftspliktige
-
kan levere årsoppgave som landbruksforetak
-
er husdyreier
Virksomheter som ikke faller inn under målgruppene ovenfor, kan likevel få utbetalt erstatning hvis de har hatt en omsetning på minst 20 000 kroner de siste tolv månedene før pålegget eller restriksjonen ble gitt.
|
|
Kriterier/vilkår |
-
Virksomheten skal ikke ha forårsaket tapet forsettlig eller grovt uaktsomt
-
Virksomheten har oppfylt varslingsplikten
-
Virksomheten har gjennomført pålagte tiltak
-
Tapet kan ikke dekkes gjennom en allment tilgjengelig forsikringsordning eller på annen måte
|
|
Regelverk |
Lover |
|
Forskrifter |
|
Praktiske opplysninger |
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten |
Du søker om erstatning ved å fylle ut et skjema fra Landbruksdirektoratet.
|
|
Søknadskjema |
Skjema LDIR-278 og SLF-279
|
|
|
Vedlegg |
-
Kopi av offentlig pålegg eller restriksjon
-
Bekreftelse på at hele eller deler av pålegget eller restriksjonen er gjennomført
-
Dokumentasjon over tap
-
Annen nødvendig dokumentasjon
|
|
Søknaden sendes til |
Statsforvalteren.
|
|
Saksbehandlingstid |
Statsforvalteren skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
|
|
Klagemulighet |
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til statsforvalteren innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til statsforvalteren. Opprettholder statsforvalteren sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statens landbruksforvaltning, som avgjør om klagen skal tas til følge.
|
|
Kontaktinformasjon |
Kontaktpersoner |
|
Ansvarlig avdeling |
Navn | Eiendom og samfunn | Leder | Ellisiv Hovig | Telefon | 62978100 | Telefaks | 62978101 | E-post | postmottak@nord-odal.kommune.no | Postadresse | 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2 | Åpningstid | 08.00-15.30
(08.00-15.00 i perioden 01.06.-31.08.) |
|
Andre opplysninger |
Dato oppdatert | 12.01.2016 10:13 |
|
Organisasjonsnr. | 964950768 |
|
|