Bygging og graving i forurenset grunn Forurenset grunn - bygge- og gravearbeider | |
|
Generelt |
Alternativt navn | Forurenset grunn - bygge- og gravearbeider |
|
Beskrivelse |
Skal du igangsette bygge- og gravearbeider på en eiendom der det er grunn til å tro at grunnen er forurenset, har du plikt til å sørge for å få klarlagt omfanget av en eventuell forurensning. Du må leie inn en konsulent med ekspertise på grunnforurensning til å foreta undersøkelser. Der det finnes slik forurensning, skal det lages en egen tiltaksplan som redegjør for hvordan spredning av forurensning skal unngås og hvordan det skal sikres at grunnen har nødvendig miljøkvalitet etter at tiltaket er gjennomført.
|
|
Målgruppe |
Grunneier eller utbygger (tiltakshaver)
|
|
Kriterier/vilkår |
Det kan være grunn til å tro at grunnen er forurenset
-
i områder der det tidligere har vært forurensende industrivirksomhet
-
i områder som har fungert som deponier
-
på branntomter
-
i områder som ligger inntil forurensningsområder
-
eiendommer hvor det tidligere har blitt revet eller rehabilitert bygg.
I byer må en ofte regne med at det er forurensning i grunnen på grunn av stor ombruk både av arealer og jordmasser.
|
|
Regelverk |
Gjeldende lov og regelverk |
Se forurensningsforskriften Kapittel 2 Opprydding i forurenset grunn ved bygge- og gravearbeider og Vedlegg 1 Normverdier.
Se spesielt § 2-6 i forurensningsforskriften om kravene til tiltaksplan. |
|
Lover |
|
Forskrifter |
|
Praktiske opplysninger |
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten |
Tiltaksplanen sendes kommunen sammen med søknad etter plan- og bygningsloven der slik søknad er nødvendig.
|
|
Saksbehandlingstid |
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
|
|
Klagemulighet |
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
|
|
Kontaktinformasjon |
Ansvarlig avdeling |
Navn | Eiendom og samfunn | Leder | Ellisiv Hovig | Telefon | 62978100 | Telefaks | 62978101 | E-post | postmottak@nord-odal.kommune.no | Postadresse | 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2 | Åpningstid | 08.00-15.30
(08.00-15.00 i perioden 01.06.-31.08.) |
|
Kontakt-enhet |
Navn | Eiendom og samfunn | Leder | Ellisiv Hovig | Telefon | 62978100 | Telefaks | 62978101 | E-post | postmottak@nord-odal.kommune.no | Postadresse | 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2 | Åpningstid | 08.00-15.30
(08.00-15.00 i perioden 01.06.-31.08.) |
|
Andre opplysninger |
Dato oppdatert | 12.01.2016 10:13 |
|
Organisasjonsnr. | 964950768 |
|
|