Brannvern og tilsyn | |
|
Generelt |
Beskrivelse |
Eiere av byggverk skal sørge for nødvendige sikringstiltak for å forebygge og begrense brann, eksplosjon eller annen ulykke. I tillegg til eiere har også brukere plikt til å sørge for å holde bygningstekniske konstruksjoner og ulike sikkerhetsinnretninger i forsvarlig stand. Kommunen identifiserer og fører tilsyn med såkalte særskilte brannobjekter. Dette er byggverk hvor brann kan medføre tap av mange liv eller store skader på helse, miljø eller materielle verdier. Det stilles også en del bestemte organisatoriske krav til driften av særskilte brannobjekter. Tilsynsfrekvensen er:
-
bygninger og områder hvor brann kan medføre tap av mange liv – minst en gang hvert år
-
bygninger, anlegg og lignende som representerer en særlig brannfare eller hvor brann kan medføre store samfunnsmessige konsekvenser – minst en gang hvert år
-
viktige kulturhistoriske bygninger og anlegg – minst en gang hvert fjerde år
Kommunen melder vanligvis tilsynet på forhånd, men også uanmeldt tilsyn kan gjennomføres. Brannvesenet vurderer da alle forhold som har betydning for brannsikkerheten, både tekniske og organisatoriske tiltak. Hvis tiltakene ikke anses å være tilstrekkelige, kan brannvesenet gi pålegg om retting/utbedring eller benytte andre reaksjonsmidler.
|
|
Regelverk |
Gjeldende lov og regelverk |
Dette er en lovpålagt plikt for eiere av virksomheter. Se spesielt:
Brann- og eksplosjonsvernloven § 19 og kapittel 7. |
|
Lover |
|
Forskrifter |
|
Retningslinjer |
|
Praktiske opplysninger |
Klagemulighet |
Hvis du er misfornøyd med vedtak om pålegg, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Trenger du veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til klageinstansen, som avgjør om klagen skal tas til følge. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap er klageinstans for vedtak gjort av kommunestyret. For alle andre vedtak fattet av kommunen er kommunestyret eller kommunens egen klagenemnd klageinstans. |
|
Kontaktinformasjon |
Ansvarlig avdeling |
Navn | Eiendom og samfunn | Leder | Ellisiv Hovig | Telefon | 62978100 | Telefaks | 62978101 | E-post | postmottak@nord-odal.kommune.no | Postadresse | 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2 | Åpningstid | 08.00-15.30
(08.00-15.00 i perioden 01.06.-31.08.) |
|
Kontakt-enhet |
Navn | Brann | Leder | Steinar Saugnes | Telefon | 99528580 | Telefaks | 62978101 | E-post | steinar.saugnes@nord-odal.kommune.no | Postadresse | 2120 Sagstua | Besøksadresse | 2120 Sagstua | Åpningstid | 08.00-15.30
(08.00-15.00 i perioden fra 01.06. til 31.08.) |
|
Andre opplysninger |
Dato oppdatert | 12.01.2016 10:13 |
|
Organisasjonsnr. | 964950768 |
|
|