Fritekstsøk

A til Å

Bygge- og aktivitetsforbud langs offentlig veg-dispensasjon
Generelt

Fagområde
Eiendom og samfunn
Eiendom og samfunn>Eiendom

Beskrivelse

Det er et allment bygge- og aktivitetsforbud på privat eiendom i et belte langs kommunal veg (byggegrenseavstand). Forbudet gjelder bygninger, men også hekker, busker, gjerder og annet som hindrer sikten. Kommunen behandler og godkjenner søknad om

  • dispensasjon fra veglovens alminnelige byggegrenser
  • dispensasjon fra byggegrenser fastsatt i kommuneplanens arealdel eller i reguleringsplan (kun mindre vesentlige endringer)
  • tillatelse til graving gjennom kommunal veg eller langs vegen
  • tillatelse til å strekke ledning over eller langs veg

Kommunen kan pålegge å fjerne vegetasjon på privat eiendom langs kommunal veg.


 

 

 


Målgruppe

Grunneiere langs offentlig veg, entreprenører og byggebransje


 

 

 


Kriterier/vilkår

Byggegrenseavstanden kan være fastsatt i kommuneplanens arealdel eller i reguleringsplanen. Er området ikke regulert eller planen ikke inneholder byggegrenser, gjelder veglovens avstandsbestemmelser. Hvis søknad om dispensasjon eller tillatelse også er fremmet i en byggesøknad, behandles den i byggesaken. Reglene om avstand fra veg varierer med hva slags innretning det gjelder. Avgjørende er:

  • Kravet til fri sikt og øvrige trafikksikkerhetsvurderinger
  • Behovet for å reservere en romslig kanal gjennom landskapet til forskjellige vegformål

 

 

 

Pris for tjenesten

 

 

 

Regelverk
Gjeldende lov og regelverk

Kommunen er vegmyndighet for kommunale veier. Se spesielt:
Vegloven §§ 29, 30, 31, 32 og 37.


 

 

 

 

 

 

Lover
Forvaltningsloven
Veglova
Praktiske opplysninger

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

 

 

 

 

 

 

Søknadskjema

 

 

 

 

 

 


Vedlegg

 

 

 

 

 

 


Søknaden sendes til

 

 

 

 

 

 


Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.


 

 

 

 

 

 


Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til kommunens egen klagenemnd, som avgjør om klagen skal tas til følge.


 

 

 

 

 

 

Kontaktinformasjon

Ansvarlig avdeling
NavnEiendom og samfunn
LederEllisiv Hovig
Telefon62978100
Telefaks62978101
E-postpostmottak@nord-odal.kommune.no
Postadresse2120 Sagstua
BesøksadresseHerredsvegen 2
Åpningstid08.00-15.30 (08.00-15.00 i perioden 01.06.-31.08.)

Kontakt-enhet
NavnEiendom og samfunn
LederEllisiv Hovig
Telefon62978100
Telefaks62978101
E-postpostmottak@nord-odal.kommune.no
Postadresse2120 Sagstua
BesøksadresseHerredsvegen 2
Åpningstid08.00-15.30 (08.00-15.00 i perioden 01.06.-31.08.)
Andre opplysninger

Dato oppdatert
05.02.2016 13:33

Organisasjonsnr.
964950768

Kommunenr.
0418
4.12.14 (2022-06-14 23:46:34 CEST)