Konfliktråd | |
|
Generelt |
Fagområde |
|
Beskrivelse |
Konfliktrådet har til oppgave å arrangere møter mellom parter i konflikter som oppstår fordi én eller flere personer har påført andre en skade, et tap eller en annen krenkelse.
Konfliktrådet er et statlig konfliktløsningsorgan og behandler både sivile saker og straffesaker. Eksempler på sivile saker er nabokonflikter, familietvister og mobbing. Eksempler på straffesaker er vold, trusler og nasking.
Konfliktrådene skal blant annet
-
arrangere møter mellom parter i sivile saker
-
gjennomføre møter i straffesaker overført fra påtalemyndigheten eller domstolen
-
gjennomføre de strafferettslige reaksjonene ungdomsstraff og ungdomsoppfølging
Møter i konfliktrådet kan forhindre at konflikter eskalerer, og det kan bidra til å forebygge fremtidige konflikter og lovbrudd.
|
|
|
Kriterier/vilkår |
Konfliktrådsbehandling krever som hovedregel samtykke fra begge parter. Unntak gjelder for de strafferettslige reaksjonene ungdomsstraff og ungdomsoppfølging, hvor fornærmedes deltakelse og samtykke ikke er påkrevd.
|
|
Pris for tjenesten |
Tjenesten er gratis.
|
|
|
Regelverk |
Lover |
|
Forskrifter |
|
Praktiske opplysninger |
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten |
Du kan ta direkte kontakt med konfliktrådet enten ved telefon, brev, e-post eller personlig oppmøte.
Konfliktrådet i Hedmark, tlf.62 41 47 33, Adr.: Storgt. 15, Pb. 37, 2401 Elverum |
|
Saksbehandlingstid |
Konfliktrådet har en gjennomsnittlig saksbehandlingstid på ca. 35 dager (fra første henvendelse til saken er ferdig meglet).
|
|
Klagemulighet |
Det er partene selv som kommer fram til en løsning i form av en avtale. Det er derfor ikke anledning til å klage til konfliktrådet på avtalens innhold. I straffesaker har du én ukes angrefrist. I sivile saker kan partene selv avtale en angrefrist. Du kan klage på vedtak om at konfliktrådet avviser en sak eller nekter å godkjenne en avtale innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen må rettes til konfliktrådet. Angi hva du ønsker endret i vedtaket og begrunn dette. Klageinstans er Sekretariatet for konfliktrådene.
|
|
Kontaktinformasjon |
Ansvarlig avdeling |
Navn | Sentraladministrasjonen | Leder | Runar Kristiansen | Telefon | 90113448 | Telefaks | 62978101 | E-post | runar.kristiansen@nord-odal.kommune.no | Postadresse | 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2 | Åpningstid | 0800-1530 |
|
Kontakt-enhet |
Navn | Servicekontoret | Leder | Kari Brunæs | Telefon | 62978100 | Telefaks | 62978181 | E-post | postmottak@nord-odal.kommune.no | Postadresse | 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2 | Åpningstid | 0800-1530
(0800-1500 i perioden 01.06.-31.08.) |
|
Andre opplysninger |
Dato oppdatert | 12.01.2016 10:13 |
|
Livssituasjon |
Rettslige spørsmål Rettslige spørsmål > I tvist/rettslig konflikt > I konfliktrådssak Rettslige spørsmål > I tvist/rettslig konflikt > Saksøker Rettslige spørsmål > I tvist/rettslig konflikt > Saksøkt Rettslige spørsmål > Lekdommer Rettslige spørsmål > Lekdommer > Jurymedlem Rettslige spørsmål > Lekdommer > Meddommer Rettslige spørsmål > Lekdommer > Nemndmedlem Rettslige spørsmål > Utsatt for kriminell handling Rettslige spørsmål > Utsatt for kriminell handling > Ransoffer Rettslige spørsmål > Utsatt for kriminell handling > Utsatt for innbrudd/tyveri Rettslige spørsmål > Utsatt for kriminell handling > Voldsoffer Rettslige spørsmål > Vitne
|
|
Organisasjonsnr. | 964950768 |
|
|