Konsesjon og boplikt - landbrukseiendom | |
|
Generelt |
Beskrivelse |
Eiendommer som er fritatt for konsesjon
-
Hovedregelen er at du kan overta en eiendom som ikke er større enn 100 dekar og ikke mer enn 35 dekar dyrket jord uten å søke om konsesjon.
-
En tomt som er lagt ut til bolig- eller fritidsformål er også som regel fritatt fra konsesjonsplikt. De fleste typer leiligheter er også konsesjonsfrie.
-
Ubebygd areal som ikke skal brukes til landbruk
-
Overtakelse av eiendom fra nær familie
-
Når du som overtar eiendommen er odelsberettiget. Men da har eiendommen boplikt.
Som regel må du sende inn et skjema om egenerklæring om konsesjonsfrihet. Dette gjør du til kommunen.
Søke om konsesjon
Dersom eiendommen er en landbrukseiendom og ikke er fritatt for konsesjon, må du søke kommunen om konsesjon.
Konsesjon og boplikt
Hvis du ikke har tenkt å bo på eiendommen må du søke om konsesjon uten boplikt.
|
|
Kriterier/vilkår |
Søke om konsesjon
Dersom eiendommen er en landbrukseiendom og ikke er fritatt for konsesjon, må du søke kommunen om konsesjon.
Det er en del kriterier for å få en slik konsesjon, blant andre:
-
at den avtalte prisen er innenfor en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling
-
hensynet til bosettingen i området
-
at overtakelsen ivaretar en driftsmessig god løsning
-
at den som overtar anses skikket til å drive eiendommen
-
at overtakelsen ivaretar hensynet til helhetlig ressursforvaltning og kulturlandskapet.
|
|
Pris for tjenesten |
Du må betale et gebyr for behandlingen av søknader om konsesjon.
|
|
|
Regelverk |
Lover |
|
Forskrifter |
|
Retningslinjer |
|
Praktiske opplysninger |
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten |
Du søker om konsesjon ved å fylle ut et skjema fra Landbruksdirektoratet som du sender til den kommunen som eiendommen ligger i.
|
|
Vedlegg |
Legg ved kopier av hjemmelsdokumentet (skjøtet), kontrakt og takst hvis slike dokumenter finnes.
|
|
Saksbehandlingstid |
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet. |
|
Klagemulighet |
Både du som søker og andre med rettslig klageinteresse kan klage hvis du eller dere er misfornøyd med vedtaket. Fristen er tre uker fra vedtaket er mottatt. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge. |
|
Kontaktinformasjon |
Kontaktpersoner |
|
Ansvarlig avdeling |
Navn | Eiendom og samfunn | Leder | Ellisiv Hovig | Telefon | 62978100 | Telefaks | 62978101 | E-post | postmottak@nord-odal.kommune.no | Postadresse | 2120 Sagstua | Besøksadresse | Herredsvegen 2 | Åpningstid | 08.00-15.30
(08.00-15.00 i perioden 01.06.-31.08.) |
|
Andre opplysninger |
Dato oppdatert | 12.01.2016 10:13 |
|
Organisasjonsnr. | 964950768 |
|
|