Fritekstsøk

A til Å

Automatisk fredete kulturminner - tilskudd til arkeologiske undersøkelser
Generelt

Beskrivelse

Har du fått tillatelse til å gjøre inngrep i et automatisk fredet kulturminne på egen eiendom, kan du få pålegg om at det skal foretas arkeologiske undersøkelser før du setter i gang tiltaket. Ved mindre private tiltak skal staten dekke utgiftene helt eller delvis hvis disse blir urimelig tyngende. Automatisk fredete kulturminner er kulturminner datert før år 1537, stående byggverk fra tiden 1537-1649 eller samiske kulturminner fra fær 1917.



Målgruppe

Private eiere og forvaltere av automatisk fredete kulturminner og kulturmiljø.



Kriterier/vilkår


Pris for tjenesten


Regelverk
Gjeldende lov og regelverk

Se kulturminneloven § 10 - Utgifter til særskilt gransking av automatisk fredete kulturminner. Utfyllende retningslinjer kan fås hos Riksantikvaren.

Lover
Forvaltningsloven
Kulturminneloven
Retningslinjer
Utgifter til arkeologiske arbeider (Riksantikvaren)
Praktiske opplysninger

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Ta kontakt med Riksantikvaren hvis du ønsker nærmere informasjon om ordningen.



Vedlegg

Beskrivelse av tiltaket med tegninger og eventuelle fotografier, samt kostnadsoverslag.



Søknaden sendes til

Riksantikvaren, Postboks 8196 Dep, 0034 Oslo



Saksbehandlingstid

Riksantikvaren skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.



Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til Riksantikvaren innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Opprettholder Riksantikvaren sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Miljøverndepartementet, som avgjør om klagen skal tas til følge.


Kontaktinformasjon

Ansvarlig avdeling
NavnEiendom og samfunn
LederEllisiv Hovig
Telefon62978100
Telefaks62978101
E-postpostmottak@nord-odal.kommune.no
Postadresse2120 Sagstua
BesøksadresseHerredsvegen 2
Åpningstid08.00-15.30 (08.00-15.00 i perioden 01.06.-31.08.)

Kontakt-enhet
NavnEiendom og samfunn
LederEllisiv Hovig
Telefon62978100
Telefaks62978101
E-postpostmottak@nord-odal.kommune.no
Postadresse2120 Sagstua
BesøksadresseHerredsvegen 2
Åpningstid08.00-15.30 (08.00-15.00 i perioden 01.06.-31.08.)
Andre opplysninger

Dato oppdatert
12.01.2016 10:13

Organisasjonsnr.
964950768

Kommunenr.
0418
4.12.14 (2022-06-14 23:46:34 CEST)