Logo med kommunevåpen og med bilder fra Vefsn kommune - Klikk her for å komme til hovedsiden

Kategorier

Arv og dødsfall
Barnehage
Bygg og bo
Familie og samliv
Helse
Idivid og samfunn
Kultur og fritid
Natur og miljø
Næring
Omsorg, trygd og sosiale tjenester
Rettslige spørsmål
Skatter og avgifter
Skole, SFO og utdanning
Trafikk og samferdsel

Fritekstsøk

Byggetiltak på bebygd eiendom

Generelt

Beskrivelse

Du kan selv prosjektere og bygge det som kalles for mindre byggetiltak på eiendommen din etter at din søknad er blitt godkjent av kommunen. Et mindre byggetiltak er:
  • et tilbygg på mindre enn 50 m2, for eksempel utvide bygningen med en terrasse, veranda eller et nytt rom. Tilbygget kan ha kjeller.
  • en frittliggende bygning på mindre enn 70 m2 som du ikke skal bo i, for eksempel en garasje eller bod. Bygget kan ha kjeller. 
  • bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel, for eksempel gjøre om en kjellerbod til kjellerstue.

Kriterier/vilkår

Disse faktorene kan begrense godkjenning av søknaden selv om det er et mindre byggetiltak:
  • Avstand til vann- og avløpsledninger
  • Avstand til bilvei, gangvei eller sykkelvei
  • Avstand til trikke- eller togskinner
  • Avstand til naboeiendom
  • Flom- og skredområde
  • Sjeldne plante- og dyrearter

Pris for tjenesten

Du betaler et gebyr for saksbehandlingen.


Brosjyrer, dokumenter,
kart og lignende

Beslektede tjenester

Byggetiltak som ikke krever søknad og tillatelse
Nabovarsel
Selvbygger

Regelverk

Gjeldende lov og regelverk

Se spesielt plan- og bygningsloven § 20-2, kap 21 (Krav til innhold og behandling av søknaden), kap 29 (Krav til tiltaket) og byggesaksforskriften kap. 3.

Praktiske opplysninger

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du søker kommunen ved et skjema for Byggesøknad for deg som ønsker å bygge eller rive.

Sjekk med din kommune om den har en byggesøknadspakke, da slipper du å lete fram alt selv.

Dette trenger du til søknaden

  • Gårdsnummer, bruksnummer, festenummer og seksjonsnummer.
  • Situasjonskart over eiendommen, enten digitalt eller på papir (bestilles hos kommunen)
  • Regler som gjelder for din eiendom i
    • kommuneplanens arealdel
    • reguleringsplan
    • områdeplan
  • Tegning av bygget og av plasseringen
  • Nabovarsel/kvittering for utsendt nabovarsel

Søknadskjema

Saksbehandling

Hvis søknaden er fullstendig og tiltaket ikke er i strid med regler og planer, skal kommunen gi tillatelse innen en bestemt frist (se under). Søkeren og de som eventuelt har gjort merknader får et skriftlig vedtak. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket.

Saksbehandlingstid

En fullstendig søknad om tillatelse som ikke medfører dispensasjon fra vilkårene, skal avgjøres av kommunen innen tolv uker. Byggesaksgebyret skal reduseres med 25 % for hver påbegynte uke tidsfristen overskrides.

Hvis det i tillegg ikke har kommet merknader fra naboer/gjenboere og det ikke er nødvendig med uttalelser fra annen myndighet, skal kommunen avgjøre saken innen tre uker. Hvis kommunen ikke har avgjort søknaden før fristen har gått ut, regnes tillatelse for gitt under forutsetning av at det du søker om ikke er i strid med gjeldende regler og planer. Har det derimot kommet protester fra naboer/gjenboere og kommunen ikke har gjort vedtak innen treukersfristen, kan du ikke regne tillatelse for gitt.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra vedtaket er mottatt. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Andre opplysninger

Dato oppdatert

02.01.2024 14:39

Emneord

Bolig og eiendom > Bygging > Byggesak

Kontaktinformasjon

Kontaktenhet

Plan og utvikling
Besøksadresse
Skjervgata 34
8657 MOSJØEN
Postadresse
Postboks 560
8651 MOSJØEN
Telefon: 75 10 10 00
Leder: Doeven, Hubertina
E-post