Fritekstsøk

A til Å

Melding til barnevernstjenesten
Generelt

Fagområde
Oppvekst

Beskrivelse

Både privatpersoner og offentlige instanser kan melde fra til barnevernstjenesten om at et barn kan ha det vanskelig. Det kreves ikke at du har observert det som meldingen din refererer til, men du bør kunne identifisere kilden til informasjonen. Et rykte anses ikke som en melding. Barnevernstjenesten skal

  • henlegge meldingen hvis den er åpenbart grunnløs
  • starte undersøkelse hvis det er grunn til å anta at det er behov for tiltak etter barnevernloven 
  • henlegge meldingen hvis lovens vilkår ikke er oppfylt

Offentlige instanser har plikt til å varsle barnevernet hvis de har grunn til å tro at barn blir utsatt for grov omsorgssvikt.


Regelverk
Gjeldende lov og regelverk

Se barnevernloven §§ 4-2, 4-3, 6-4, 6-7 og 6-7a.

Lover
Barnevernloven
Forvaltningsloven
Forskrifter
Forskrift om opplysningsplikt for krisesentre
Praktiske opplysninger

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du kan melde fra til barnevernstjenesten skriftlig eller muntlig, over telefon eller ved personlig oppmøte. Meldingen din kan også være anonym.



Saksbehandlingstid

Barnevernstjenesten skal snarest, og senest innen én uke, gjennomgå innkomne meldinger og vurdere om meldingen skal følges opp med undersøkelser. Du skal få en bekreftelse innen tre uker på at meldingen er mottatt, bortsett fra i de tilfellene der meldingen er åpenbart grunnløs.


Kontaktinformasjon

Ansvarlig avdeling
NavnOppvekstetaten
LederGro Irene Holth
Telefon62978100
Telefaks62978101
E-postpostmottak@nord-odal.kommune.no
Postadresse2120 Sagstua
BesøksadresseHerredsvegen 2
Åpningstid0800-1530 (0800-1500 i perioden 01.06.-31.08.)

Kontakt-enhet
NavnOdal Barnevern
LederHilde Framaas
Telefon62968092
Telefaks62968086
E-posthilde.framaas@sor-odal.kommune.no
BesøksadresseØgarsvegen 2, Skarnes
Åpningstid08-15.30
Andre opplysninger

Dato oppdatert
12.01.2016 10:13

Organisasjonsnr.
964950768

Kommunenr.
0418
4.10.6 (2019-07-15 03:59:46)