Berlevåg kommune - heftig og begeistret

Emneord

Arbeid
Barn og familie
Bolig og eiendom
Helse
Individ og samfunn
Kultur og fritid
Natur og miljø
Næring
Omsorg, trygd og sosiale tjenester
Skatter og avgifter
Skole og utdanning
Trafikk og samferdsel

Fritekstsøk

Sammenslåing av matrikkelenheter (eiendommer)

Generelt

Beskrivelse

Eier du to eller flere matrikkelenheter (eiendommer) i samme kommune, kan du kreve å få dem sammenslått til én eiendom med ett gårds- og bruksnummer. Fester du to festegrunner (med hvert sitt festenummer) på samme bruksnummer, kan du kreve å få dem sammenslått til ett festenummer. Se nedenfor hvilke vilkår som må være oppfylt.

Målgruppe

Personer som er hjemmelshavere (har grunnbokshjemmel) til mer enn én eiendom eller mer enn én festegrunn

Kriterier/vilkår

  • Eiendommene må ligge i samme kommune. Vanligvis vil eiendommene grense opp til hverandre og utgjøre et sammenhengende hele, men det er også adgang til for eksempel å slå sammen to eiendommer som ligger på hver sin side av en vei
  • Det må foreligge en attest fra kommunen. Hvis en sammenslåing kan føre til forhold som er i strid med reguleringsplanen, kan kommunen nekte å utstede attest
  • Sammenslåing kan ikke gjennomføres hvis den fører til prioritetskollisjon mellom panthavere
  • Sammenslåing av festegrunn kan bare skje hvis festekontraktene er likelydende og festegrunnene ligger på samme grunneiendom

Brosjyrer, dokumenter,
kart og lignende


Regelverk

Gjeldende lov og regelverk

Se 
Matrikkellova § 18 Samanslåing av eksisterande matrikkeleiningar
Matrikkelforskriften Kapittel 10 Sammenslåing

Praktiske opplysninger

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Sammenslåing kan ikke gjennomføres hvis dette medfører prioritetskollisjon mellom panthavere. Det er hjemmelshaverens ansvar å bringe dette i orden. Ta eventuelt kontakt med Tinglysingen hos Kartverket, tlf. 32 11 88 00, hvis du ikke har oversikt over dette. Kravet om sammenslåing sender du til kommunen.

Søknadskjema


Vedlegg

Attest fra kommunen

Søknaden sendes til

Berlevåg kommune

Rådhusgata 2

9980 Berlevåg

 

postmottak@berlevag.kommune.no

Saksbehandling

Kommunen vurderer om vilkårene for sammenslåing foreligger og utsteder en attest hvis de finner at forholdene for sammenslåing er til stede. Hvis hjemmelshaver (som fester eller som eier) krever to festegrunner (festenumre) slått sammen, må vedkommende sende kopi av kravet til den/de andre hjemmelshaverne. Disse får en frist på to uker til å uttale seg. Krav om sammenslåing bør ikke sendes til tinglysingsmyndigheten før denne fristen på to uker er over.

Det er kommunen som i eiendomsregisteret (matrikkelen) bestemmer hvilke bruksnummer/festenummer som skal bestå og hvilke som skal settes til historiske. Si i fra hvis du har ønsker knyttet til dette.


I noen tilfeller videresender kommunen kravet ditt med attest til Tinglysingen hos Kartverket. Deretter tinglyses sammenslåingen elektronisk av kommunen. Kartverket avgjør om vilkårene for sammenslåing er oppfylt og anmerker i så fall sammenslåingen i grunnboken.

Klagemulighet

Du kan klage hvis kommunen avviser sammenslåingen. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Andre opplysninger

Dato opprettet

03.03.2010 08:26

Dato oppdatert

24.01.2019 11:00

Gyldig fra

03.03.2010

Emneord

Bolig og eiendom > Eiendom > Eiendomsregister
Bolig og eiendom > Eiendom > Oppmåling

Tjenesteid

10849053-1-no_NO

Organisasjonsnr.

962388108