Berlevåg kommune - heftig og begeistret

Emneord

Arbeid
Barn og familie
Bolig og eiendom
Helse
Individ og samfunn
Kultur og fritid
Natur og miljø
Næring
Omsorg, trygd og sosiale tjenester
Skatter og avgifter
Skole og utdanning
Trafikk og samferdsel

Fritekstsøk

Trygghetsalarm

Generelt

Beskrivelse

Bor du alene og har behov for å kunne tilkalle hjelp i akutte situasjoner, kan du søke om trygghetsalarm. Trygghetsalarmen er knyttet til en vaktsentral, som formidler kontakt videre til hjemmesykepleien. Vaktsentralen eller kommunens personell rykker ut hele døgnet hvis alarmen går.

Målgruppe

Eldre, funksjonshemmede og andre som kan føle seg utrygge ved å bo alene.

Pris for tjenesten

Satser for leie av trygghetsalarmer fra Berlevåg kommune vedtas årlig av kommunestyret i forbindelse med budsjettbehandlingen.

Private personer kan selv kjøpe egen trygghetsalarm, og koble denne til kommunens alarmsystem. Leie betales på samme vilkår til kommunen.

Priser 2010:

* leie kr. 375,- per kvartal

* oppstartkostnad kr 300,-

Brosjyrer, dokumenter,
kart og lignende

Regelverk

Gjeldende lov og regelverk

Trygghetsalarm er ikke en lovpålagt tjeneste, men kan ytes hvis du har et hjelpebehov som gir rett til tjenesten etter helse- og omsorgstjenesteloven. Se helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2.

Praktiske opplysninger

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om trygghetsalarm, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.

Søknaden sendes til

Berlevåg kommune

Rådhusgata 2

9980 Berlevåg

 

postmottak@berlevag.kommune.no

Saksbehandling

Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Vanligvis kommer vi på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Andre opplysninger

Dato opprettet

19.03.2010 09:21

Dato oppdatert

24.01.2019 12:25

Gyldig fra

01.01.2010

Emneord

Omsorg, trygd og sosiale tjenester > Omsorgstjenester > Trygghetsalarm

Tjenesteid

11455013-1-no_NO

Organisasjonsnr.

962388108

Kontaktinformasjon

Kontaktenhet

Pleie- og omsorgstjenesten hjemmebaserte tjenester
Besøksadresse
Søndregate 15
9980 BERLEVÅG
Postadresse
Torget 4
9980 BERLEVÅG
Telefon: 45 87 99 20
Leder: Oinas, Majukka