Fritekstsøk

A til Å

A B D E F G H I J K L M N O P R S T U V Ø Alle

Tros- og livssynssamfunn - kommunalt tilskudd

Generelt

Beskrivelse

Registrerte tros- og livssynssamfunn kan kreve statlig og kommunalt tilskudd. Det kommunale tilskuddet regnes ut på grunnlag av kommunens budsjetterte utlegg til Den norske kirke, fordelt på hvert statskirkemedlem i kommunen.  Søknad om kommunalt og statlig tilskudd sendes samlet.

Målgruppe

Tros- og livssynssamfunn

Kriterier/vilkår

For å ha rett til kommunal støtte må tros- eller livssynssamfunnet være berettiget til statlig støtte. Det er Fylkesmannen som avgjør om et tros- eller livssynssamfunn er tilskuddsberettiget til statlig støtte. Tilskudd kan bare kreves for medlemmer som ikke samtidig hører til Den norske kirke eller et annet tros- eller livssynssamfunn som får tilskudd. Tilskudd til trossamfunn skal gå til religiøse formål. Tilskudd til livssynssamfunn skal gå til formål som faller inn under virket som livssynssamfunn.

Regelverk

Lover

Forskrifter

Praktiske opplysninger

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Leder for tros- eller livssynssamfunnets styrende organ sender en skriftlig søknad.

Vedlegg

  • Organisasjonsnummer fra enhetsregisteret (nærmere informasjon får du fra Brønnøysundregistrene, tlf: 75 00 75 00)
  • Regnskap og årsmelding fra ev. foregående tilskuddsår
  • Oversikt over fødselsnummer for alle tilskuddsberettigede medlemmer. For samfunn med mer enn 100 medlemmer skal oversikten foreligge digitalt på CD eller minnepenn

Søknadsfrist

Søknadsfristen varierer, se rundskrivet ovenfor.

Søknaden sendes til

Søknad om statlig og kommunalt tilskudd sendes ikke kommunen men Fylkesmannen i det fylket hvor samfunnet har sitt hovedsete.

Saksbehandling

Fylkesmannen videresender medlemsoversikten med fødselsnummer til Brønnøysundregistrene. Brønnøysundregistrene kontrollerer alle fødselsnumrene opp mot Det sentrale folkeregisteret. Det vil bare bli utbetalt tilskudd for medlemmer med gyldig fødselsnummer.

Klagemulighet

Organisasjonen kan klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra vedtaket ble mottatt. Klagen sendes til den instansen som har fattet vedtaket. I klagen skal det angis hva som ønskes endret i vedtaket og begrunne dette. Kommunen vil kunne gi veiledning. Fylkesmannen behandler klager over kommunale vedtak om tilskudd. Før klagen sendes dit, skal den instansen i kommunen som fattet vedtaket, vurdere om det er grunn til å endre vedtaket. Hvis vedtaket opprettholdes, vil saken bli sendt til Fylkesmannen.

Kontaktinformasjon

Kontaktpersoner

Gustafsson, Karl Petter
karl.gustafsson@rennebu.kommune.no Telefon: 72 42 81 16

Kontaktenhet

Økonomi / Politiske utvalg
Besøksadresse
Kommunehuset, Berkåk, 7391 Rennebu
Postadresse
7391 Rennebu
Telefon: 72 42 81 16
Telefaks: 72 42 81 01
Åpningstid
08:00 - 15:30
Leder: Karl Petter Gustafsson
karl.gustafsson@rennebu.kommune.no
http://www.rennebu.kommune.no

Andre opplysninger

Gyldig til

15.01.2017

Organisasjonsnr.

940083672

Tilbakemeldinger

Er du fornøyd med denne tjenestebeskrivelsen? Send en tilbakemelding til "Økonomi / Politiske utvalg", og oppgi ditt navn, e-postadresse og eventuelt telefonnummer dersom du ønsker at vi tar kontakt med deg.

Ditt navn:
Din e-postadresse:
Ditt telefonnummer:
Melding til kommunen: